עברית / العربية English
         
 
 

 


 
 
News & Updates
בקרוב יעלה אתר אינטרנט חדש לחממה החברתית
---------------------------------------------------
פורסמו שמות הזוכים והתמונות בתחרות הצילום בעיר עכו!
לצפייה לחצו כאן
---------------------------------------------------
מוזמנים להתעדכן בדף הפייסבוק שלנו!
להצטרפות לחצו
---------------------------------------------------
לקריאה נוספת, בקרו אותנו בבלוג החממה החברתית
לכניסה לחצו כאן
---------------------------------------------------
       > העיר כמרחב של יחסים








 
העיר כמרחב של יחסים | פרופ' איריס ערבות וצמרת הראל-כנות 
 
מנחות: פרופ' איריס ערבות וצמרת הראל-כנות
 
הגישה החינוכית כפי שהתפתחה ב-  Reggio  Emilia  שבאיטליה מהווה את הבסיס התיאורטי והמעשי של הקורס ואת מקור ההשראה לפעולתו. גישה זו ממחישה את האופנים לפיתוח, מחקר ונראות של היחסים בין הילדים לבין העיר בה הם חיים, יחסים הבונים זהות וצורה.
עמדת המפתח של הקורס היא שלילדים ידע ייחודי אודות המרחב, היכולת לפליאה וגילוי אודותיו במגוון שפות, ידע העשוי להוות תשתית לתכנון הנוגע בבסיסי היחסים שלנו עם המרחב.
 
הקורס הינו מחקר משותף של סטודנטים וילדי קריית ים מבית הספר סביונים לבחינת המרחב העירוני קריית - ים. שכונת סביוני ים, המרכז המסחרי קריית ים, רח' יוספטל הגובל בים, שימשו מעבדה עירונית לבחינת היחסים בין הילדים למקום מגוריהם.
 
האקספרימנט החוויתי המשותף לסטודנטים ולילדים באזורים נבחרים אלו, היווה את התשתית אמפירית למחקר. הילדים הובילו את הסיורים, ביטאו בשפתם את יחסיהם עם המרחב ועדכנו בפעילותיהם את המחקר של הסטודנטים. התיעוד הוא הכלי המחקרי וההכרה בידע המצטבר.
 
גיליונות החקר של הסטודנטים שהוצגו בתערוכה המסכמת, היוו ניתוח והתגבשות של הבנות על יחסי ילדים ומרחב, כלליות וספציפיות למרחב העירוני קריית ים. הגיליונות משרטטים הבנות על היכולת של המרחב להפעיל ולאפשר יחסים עמו. הנחת העבודה כי ההבנות הללו ממפות את הפוטנציאל ההתפתחותי של מרחבים אלו, מאירות על כיוונים ליצירה ופיתוח של מרחבים אלו,  ובונות תשתית ערכית ופיזית לתכנון מתוך יחסים.
 
כוריאוגרפיה של מקום - פעילות במסגרת הקורס
 
במסגרת הקורס התקיימה פעילות בינתחומית - כוריאוגרפיה של מקום, המשלבת ארכיטקטורה וריקוד בחקר של המרחב. 
העבודה התנועתית במרחב פותחה ונבנתה ע"י הרקדנית עינת ניב והחוקרת צמרת הראל כנות, במטרה להבין וללמוד על המרחב מתוך התנועה שהוא מציע לילדים. הפעילות חתרה להבנה רב שפתית של האפשרויות והפוטנציאל הטמון ביחסים תנועתיים אלו, מושתתת על ההנחה ששפת התנועה והמרחב הינן שפות קרובות, תלויות זו בזו, המתיכות גוף למרחב והמתיכות אופן חיים במקום למקום.
 
הפעולות התנועתיות השונות הציבו שאלות פתוחות ביחס למרחב, כאשר הילדים נדרשו להשיב בגופם למרחב ולהתייחס אליו. התנועה כללה בתוכה את המרכיב התנועתי הקבוצתי וגם את הספונטניות של הגוף היחיד היוזם המוביל. הפעילות נתנה ביטוי לאפשרויות גופניות רבות המביעות רגש, אמפתיה ושמחה ביחס למקום וביחס למאפיינים פיזיים. הפעילות יצרה קשר ומשמעות למקום באמצעות הגוף, כאשר הדיאלוג  גוף - מקום - תנועה היה במוקד ההתבוננות.
הילדים בראשוניותם, בדיוק מעשיהם מבטאים קריאה ביקורתית על המרחב ועל גבולותיו. הילדים מגלים בתנועותיהם מקומות נשכחים ומצביעים על הקשרים מרחביים וכיווני התפתחות אפשריים של המרחב.

הקורס פעל במסגרת המעבדה העירונית בקריית ים.
 
 


2013© כל הזכויות שמורות ל “החממה החברתית דיוור וקהילה”
לייבסיטי - בניית אתרים